Jan 17
Say whatt??
Skrivet av Therese Samin på söndag Jan 17, 2010 i kategorin PolitikDet pågår en diskussion angående SD i mina kommentarer nu, och det verkar som att ni har fått för er att jag tror att alla som sympatiserar med SD är rasister… det har jag ALDRIG sagt och tycker inte heller så! MEN jag tycker ändå att SD verkligen är ett hot mot det Sverige som jag vill ha! Ett Sverige som med öppna armar hjälper dom barn och vuxna som verkligen behöver hjälpen…







januari 17th, 2010 at 6:55 e m
Nej, jag kanske missuppfattade dig.
Jag förstår att man får den bilden att SD är rasister/främlingsfientliga.
När jag läser vad vissa sverigedemokrater skriver på internet får jag känslan av att de mest går ut på att hata invandrare och håna islam, vilket stämmer till viss del.
Jimmie Åkesson säger också mycket korkade saker.
Du säger att SD är ett hot mot det Sverige du vill ha. Hur skulle det se ut?
Jag har faktiskt fått för mig att du vill ha Sverige till ett muslimskt land, vill du det?
Jag vill i alla fall inte det. Jag har inget emot att muslimer bor här men vill inte se moskéer överallt bara för det.
Jag tycker som du om det här med att Sverige ska vara solidariska med folk som behöver hjälp.
Men dagens Sverige har en överdriven invandring som får motsatt effekt än att ”hjälpa”.
Migrationsverket till exempel: med ena handen släpper de in terrorister och annat löst folk.
Med andra handen slänger de ut folk till krig och misär, och firar det med tårta och champagne?!
Det är galet, vem tjänar på det undrar jag.
I mitt drömsamhälle skulle Sverige ha en human och ansvarsfull invandring. Inget politikerna lyckats med hittills, då är det inte SD som är hotet utan tvärtom.
Ingen jag känner (eller någon annan för den delen) skulle säga att dagens invandringspolitik är lyckad, eller vad säger du Therese?
januari 17th, 2010 at 9:09 e m
Frida: Jag haller med dig i det du skriver, men när du säger att du inte vill se moskeer överallt, hur menar du da? Hur manga moskeer far det vara tills det är enough? Om det finns moskeer, ser du det som ett hot mot dig själv och dina tankegangar eller din religion? Ja, migrationverket har haft en misslyckad invandringspolitik, men det tycker jag att man kan konstatera utan att dra in SD i det hela. Jag fattar inte hur man kan rösta pa ett missnöjesparti. Deras största fraga har alltid varit invandringen. Eftersom folk inte velat rösta pa ett Rasistiskt parti sa har SD gjort om sin politik och tagit in mer fragor sa att dem skall verka mer humana.
januari 18th, 2010 at 2:08 f m
Det finns ca tjugo moskéer i Sverige + de som håller på att byggas och de som är i andra lokaler. Så det är redan för mycket moskéer enligt mig.
Moskéer är inget hot mot mig personligen, men det är heller inget som svenskar har någon nytta av.
Det kostar pengar som staten såklart skall bekosta, Det finns viktigare prioriteringar än moskéer. De pengarna kan istället gå till sjukvård, bidrag och allt annat som är nödvändigt.
Sen är det en estetisk aspekt också, moskéer är rätt malplacerade i den svenska stadsbilden.
Sverigedemokraterna är de enda parti som erkänner den misslyckade invandringspolitiken.
Ja, största frågan är invandringen, det är bara bra att belysa den frågan för den har stor betydelse.
Ja, SD har förändrats till det bättre. Jag hade inte röstat på SD för tjugo år sen.
Jag tror inte många idag hade velat rösta på moderaterna med tanke på vad de stod för då för 100 år sedan eller ens 50 år sen. Nu har moderaterna förändrats till det oigenkännliga.
Jag fattar inte hur man kan rösta på moderaterna som är det mest patetiska riksdagspartiet, förljugna utan någon tydlig inriktning och med en inkompetent statsminister.
Du tycker SD är ett rasistiskt parti, varför det?
Det finns tydligt rasistiska partier i Sverige, SD är inte ett av dem, SD tar avstånd från rasism.
De har snarare en slags kulturrasism. Vilket jag såklart inte gillar, men fördelarna väger över.
januari 18th, 2010 at 8:41 f m
Jag skriver inte att SD ÄR ett rasistiskt parti, men jag vet ocksa att om dem ska komma in i riksdagen sa kan dem inte heller säga att dem är rasister. Jag vet ocksa att det finns mycket invandrar problem oftast i förorter, men det är ju oftast inte invandrarnas fel. Självklart väljer invandrare att flytta i närheten av andra som kommer fran samma land eller ocksa har invandrat till Sverige. Om jag skulle fly till ett annat land och visste att det fanns manga norskor, svenskor, och danskar i ett omrade sa skulle jag nog söka mig ditat. Detta innebär ju att de skapar en viss ‘’sammanhallning” med varandra och detta är ju inte bra att dem blir utanför det svenska sammhället. Jag tycker att som invandrare maste man lära sig svenska och lära sig lite om sveriges kultur, traditioner och historia. Det skulle kunna vara en liten knuff at dem att komma in i sammhället bättre. Det finns bl.a manga somalier som inte kan svenska och verkar inte alls bry sig om att det är i Sverige vi bor.. Hmm.. Det finns mycket att klaga pa men jag lovar dig att sverige skulle fall apart utan invandrare. Det 2 sätt att se problemet pa. De som röstar pa sverigedemokraterna verkar ofta skylla allt pa invandrarna och varför dem inte är mer Svenska av sig. Wtf lixom?? Sedan kan man se problemet pa ett mer objektivt sätt.
Och hur är man när man är svensk da?
Vad är det man ska kunna för att anses vara en svensk?
Ja helvete va manga moskeer! Hela 20 stycken! + En massa lokaler ocksa!
januari 18th, 2010 at 10:17 f m
Kan inte låta bli att lägga mig i den här diskussionen.
Frida: Angående moskéerna, du säger att svenskar inte har någon användning av dem och att de inte passar in i den kulturbilden. Men är inte invandrade svenskar med islam som religion också svenskar? Eller för att inte ta ägaren av den här bloggen som är infödd svensk men konverterad? Jag är kristen och tycker naturligtvis därför bättre om kyrkor i alla avseenden varför jag också tycker det är tråkigt att Svderige som land mer och mer överger sin ”grundreligion” som också är ett kulturarv.
Dock måste vi inse att Sverige inte längre har någon stadsreligion utan är ett mångkulturellt samhälle och en demokrati. En demokrati för mig innebär att landet styrs som medborgarna (majoriteten) vill, alltså: har vi tillräckligt många muslimer för 20 moskéer + det antalet som finns i andra lokaler tycker jag att det helt riktigt att det antalet finns. Sen säger jag inte att det nödvändigtvis är så, jag kan tycka att svenskar i många fall är fega och inte vågar stå upp för sin egen kultur och är så rädda för att kallas rasister att e helt enkelt låter minoritetskulturer ta för stor plats, men jag har inga siffror på exat hur många muslimer det finns i förhållande till antal moskéer så jag känner att jag inte riktigt kan ta ställning i den frågan. Men återigen, svenskar med svensk bakgrund är ju väldigt sekulariserade idag varför jag tror att det finns att risk att kyrkor och dylikt får stå tillbaka för moskéer, vilket jag tycker är synd, det ena måste väl inte ta ut det andra?
Vad det gäller att lägga pengarna på viktigare saker såsom sjukvård etc. så är väl just sjukvård alltid ett av de viktigaste områdena, det håller jag med om, men samtidigt anser jag att ”det andliga” alltså religion (hälsosam sådan, inte tyo knutby) också är otroligt viktigt för många människor och något som får dem att bra. Exakt hur många som mår bra av det får ju sedan bestämma hur mycket utrymme religionen ska få ta, återigen, demokrati ^^
januari 18th, 2010 at 4:25 e m
Assalamu alaykum,
För dig (och SD-vänliga läsare) kan vara intressant att läsa ett hopplock med artiklar och videos om SD:s riktiga ansikte utåt:
http://trueislam.blogg.se/2009/august/ett-snabbt-och-viktigt-tips-till-alla-invandr.html
januari 18th, 2010 at 11:06 e m
Angelica:
Visst har SD problem med att rasister dras till partiet men de ska egentligen inte vara med där.
SD för fanatiska emot islam det tycker till och med jag, men alla religioner ska kunna kritiseras också.
Nej, det är inte invandrarnas fel att de koncentreras i förorterna (de har inte alltid valt att bo där). Fast det går inte att skylla kriminalitet på utanförskap, det är bara strunt.
Sverigedemokraterna är inte principiellt emot invandring, de vill bara minska invandringen för att lättare kunna integrera de som redan finns här.
SD ställer krav på att man ska kunna anpassa sig om man vill bo här – och det är inte mycket begärt.
Vem är svensk?
Det tror jag du vet faktiskt.
Svensk är man när man har svenska föräldrar och släkt i Sverige. En invandrare eller deras barn är också svenska, fast på ett annat sätt, genom medborgarskap till exempel.
Ja visst är det för många moskéer, fördelen med det är att vi kan låtsas att vi är i Turkiet på sommaren.
(Angelica, inget illa menat, men tänk på hur du stavar)
januari 18th, 2010 at 11:51 e m
Lisa Marie:
Jo, visst är också de ”svenskar” med samma rättigheter som oss. Jag vill ändå inte se fler moskéer här för det passar inte. Det är inget som ska prioriteras.
Det är inte ens nödvändigt att ha moskéer för att utöva den religionen, man kan istället ha en lägenhet eller källare till det. Det är bättre för det kostar inte lika mycket och stör inte stadsbilden.
Sverige är som du säger sekulärt. Men jag ser hellre att man lägger pengarna på vårat kulturarv istället för att bygga ännu fler moskéer.
Om Sverige ska vara en demokrati då är det dags att man börjar lyssna på Sverigedemokraterna.
januari 19th, 2010 at 2:48 f m
Angelica: Du säger att Sverige inte fungera utan invandrare. Det stämmer inte.
Det är något som politiker brukar säga för att tysta obekväma åsikter.
Under 1900-talet utvecklades Sverige i positiv riktning. Utländska tidningar skrev om Sveriges fungerande socialism, folkhems-modell och välfärd.
Nu är det tyvärr inget land att se upp till längre.
Vet du vad tidningar skriver om Sverige nuförtiden?
Jo, ”svenska” terrorister och ghettona i Malmö.
januari 19th, 2010 at 8:33 f m
Frida: Sverigedemokraterna kommer att bli lyssnade på och få inflytande om de blir invalda i riksdagen, precis som det funkar för alla andra partier i en demokrati. Personligen hoppas jag förstås att det inte ska bli aktuellt för just SD, men som sagt, demokrati. Rösta du på dem om du vill det.
januari 19th, 2010 at 3:35 e m
Frida: Hur menar du när du skriver att jag ska tänka pa min stavning? Jag har inget svenskt tangentbord sa jag kan inte skriva den tredje sista bokstaven i det svenska alfabetet. Jag vet redan att jag är en dalig stavare förövrigt, och da maste du antyda det? Har du svart att första vad jag skriver? Isafall kan jag första dig, men om bara stavningen är lite knövlig ibland, vad spelar det for roll i detta sammanhang? Jaja. Blev bara sa irriterad. (JAG VAR IRONISK NÄR JAG SKREV ATT 20 MOSKEER ÄR FÖR MYCKET) Jag vet att Moskeer ger manga människor mycket glädje i Sverige.
Jag tycker verkligen att Migrationsverket ska ha sett över villka som far stanna i Sverige. Tycker ocksa att man ska kunna kräva vissa saker av invandrare, som att ga i skolan och lära sig svenska osv som jag skrev i den förra kommentaren.
Sa du menar att Sveriges nergang beror pa invandrarna? Under vilken del av 1900-talet skrev utländska tidningar om detta? Undrar bara eftersom du pratar om 100 ar.
Hur vet du sa säkert att allting skulle bli bra om vi hade SD i ledningen? Off yaa..
januari 19th, 2010 at 11:18 e m
När jag skrev att du skulle tänka på hur du stavar var det precis det jag menade.
Inte för att vara taskig men jag har svårt att läsa om man skriver så. Ett tips bara!
Det är många med mig som är emot byggandet av dessa religiösa byggnader i Sverige.
Och jag vägrar skämmas för mina åsikter!
Vi har i alla fall något gemensamt, Bra.